Xor is strategiespel dat ruimtelijk inzicht test.
Met een loper (schild) zijn alle blije maskers te verwijderen voor het bereiken van de deur.
De actuele loper is te verschuiven in de rij of kolom met de cursor en met de pijltoetsen op het scherm en een bord.
Met de Delete-toets is terug te gaan.
"<5" doet vijf stappen terug.
"<<" en de Home-toets brengen de beginstand.
"venster" verandert het zichtveld in stappen tussen origineel en volledig.
"loper" en de Enter-toets wisselt de lopers (Eng. walkers).
"video" herhaalt gedane zetten. Gaat door na een onderbreking wanneer nieuwe afwijkende stappen zijn terug gegaan.
"save" bewaart de actuele stand 16 dagen (als een "cookie") en vervangt een eerder bewaarde stand en is mogelijk zodra een masker is gepakt.
"load" herstelt de bewaarde toestand en kan totdat een masker is gepakt, dus b.v. na "<<".
De cookie kan binnen 16 dagen worden verwijderd, na een stap, met "load".
Na een spelkeuze is gebruikt spelen geen internet.
Een toetsenbord is niet nodig.
Tempo, kleur, geluid en willekeur spelen geen rol.
Opstellingen staan hieronder in toenemende moeilijksheidgraad.
Together leert u door ervaring de eigenschappen van de stukken kennen.
The Cave is het ingewikkeldste Xor spel, voor ervaren Xor spelers.
BBC serie | Amiga serie | Apple Macintosh |
---|---|---|
Bij de BBC serie gaven de oplossingen letters. 'The Decoder' hielp daarvan een woord te vormen.
Mijn wijzigingen in de Amiga serie zijn in 2007 geadopteerd in "XOR Procyon".
"Wheel of Fortune" wordt daarin Ophiuchus en "The Hidden Cavern" Crux genoemd.