mask

naar Engelse versie, English

XOR

Xor is strategiespel dat ruimtelijk inzicht test.
Met een loper (schild) zijn alle blije maskers te verwijderen voor het bereiken van de deur.

De actuele loper is te verschuiven in de rij of kolom met de cursor en met de pijltoetsen op het scherm en een bord.
Met de Delete-toets is terug te gaan.
"<5" doet vijf stappen terug.
"<<" en de Home-toets brengen de beginstand.
"venster" verandert het zichtveld in stappen tussen origineel en volledig.
"loper" en de Enter-toets wisselt de lopers (Eng. walkers).
"video" herhaalt gedane zetten. Gaat door na een onderbreking wanneer nieuwe afwijkende stappen zijn terug gegaan.
"save" bewaart de actuele stand 16 dagen (als een "cookie") en vervangt een eerder bewaarde stand en is mogelijk zodra een masker is gepakt.
"load" herstelt de bewaarde toestand en kan totdat een masker is gepakt, dus b.v. na "<<". De cookie kan binnen 16 dagen worden verwijderd, na een stap, met "load".

Na een spelkeuze is gebruikt spelen geen internet.
Een toetsenbord is niet nodig. Tempo, kleur, geluid en willekeur spelen geen rol.

Opstellingen staan hieronder in toenemende moeilijksheidgraad.
Together leert u door ervaring de eigenschappen van de stukken kennen.
The Cave is het ingewikkeldste Xor spel, voor ervaren Xor spelers.

BBC serieAmiga serieApple Macintosh
  1. Dots and Waves
  2. Something Fishy
  3. Chicken Supreme
  4. Explosive Mixture
  5. Henry's Anguish
  6. The Dolls House
  7. Dolly's Revenge
  8. Enlightenment
  9. The Challenge
  10. Patience Pending
  11. Razor Edge
  12. The Happy Hour
  13. Deja Vu
  14. Penultimate
  15. The Decoder
  1. Taurus
  2. Andromeda
  3. Perseus
  4. Cameloparous
  5. Ursa Nagor -gewijzigd
  6. Draco
  7. Hercules
  8. Delphinus
  9. Aquila
  10. Wheel of Fortune
  11. Corvus
  12. Canis Maior
  13. Hydrus
  14. Vela Carina -gewijzigd
  15. The Hidden Cavern
  1. Together
  2. The Cave

Het Xor spel is gemaakt door Paul Carruthers en Ian Downend voor de Atari ST en Amiga. P. Carruthers richtte in 1987 Astral Software Ltd op.
Het spel hier is nagemaakt van Xor 'Astral 1981/ JvdLingen 1989' op de Macintosh computer van destijds, door Rob Veldhuyzen van Zanten in javascript in 2004.
In het oorspronkelijke Macintosh spel is het zichtveld 7x7 en moet na elke misstap opnieuw worden begonnen, waardoor het doel praktisch onbereikbaar is.
Daar kon The Cave pas starten na het intypen van de code, verkregen door het uitspelen van Together.
Dit programma is tolerant, geniet van uw spel.

Bij de BBC serie gaven de oplossingen letters. 'The Decoder' hielp daarvan een woord te vormen.
Mijn wijzigingen in de Amiga serie zijn in 2007 geadopteerd in "XOR Procyon". "Wheel of Fortune" wordt daarin Ophiuchus en "The Hidden Cavern" Crux genoemd.

XOR in Wikipedia.
Enigma schuifpuzzel.
Chroma opvolger!