mask

naar Engelse versie, English

XOR

Xor is strategiespel dat ruimtelijk inzicht test.
Met een loper (schild) zijn alle blije maskers te verwijderen voor het bereiken van de deur.

De actuele loper is te verschuiven door er naast te klikken (vier richtingen), in de rij of kolom te verslepen en met pijl-toetsen.
Met de "walker" en de Enter-toets is één van twee lopers te kiezen.
Met de Delete-toets is terug te gaan.
"<5" doet vijf stappen terug.
"<<" en de Home-toets brengen de beginstand.
"video" herhaalt gedane zetten, na een onderbreking doet "step" een vervolg stap.
"view" verandert het zichtveld in stappen tussen origineel en volledig.
"save" bewaart de actuele toestand zestien dagen (als een "cookie") en vervangt een eerder bewaarde toestand.
"load" herstelt de laatste met "save" bewaarde, maximaal zestien dagen oude, toestand. "load" kan alleen in de beginstand, als na "<<".

Eenmaal begonnen, is verder te spelen zonder een open internetverbinding.
Tempo, kleur, geluid en willekeur spelen geen rol.

Opstellingen staan hieronder in toenemende moeilijksheidgraad.
Together leert u door ervaring de eigenschappen van de stukken kennen.
The Cave is het ingewikkeldste Xor spel, voor ervaren Xor spelers.

BBC serieAmiga serieApple Macintosh
  1. Dots and Waves
  2. Something Fishy
  3. Chicken Supreme
  4. Explosive Mixture
  5. Henry's Anguish
  6. The Dolls House
  7. Dolly's Revenge
  8. Enlightenment
  9. The Challenge
  10. Patience Pending
  11. Razor Edge
  12. The Happy Hour
  13. Deja Vu
  14. Penultimate
  15. The Decoder
  1. Taurus
  2. Andromeda
  3. Perseus
  4. Cameloparous
  5. Ursa Nagor -gewijzigd
  6. Draco
  7. Hercules
  8. Delphinus
  9. Aquila
  10. Wheel of Fortune
  11. Corvus
  12. Canis Maior
  13. Hydrus
  14. Vela Carina -gewijzigd
  15. The Hidden Cavern
  1. Together
  2. The Cave

Het Xor spel is gemaakt door Paul Carruthers en Ian Downend voor de Atari ST en Amiga. P. Carruthers richtte in 1987 Astral Software Ltd op.
Het spel hier is nagemaakt van Xor 'Astral 1981/ JvdLingen 1989' op de Macintosh computer van destijds, door Rob Veldhuyzen van Zanten in javascript in 2004.
In het oorspronkelijke Macintosh spel is het zichtveld 7x7 en moet na elke misstap opnieuw worden begonnen, waardoor het doel praktisch onbereikbaar is.
Daar kon The Cave pas starten na het intypen van de code, verkregen door het uitspelen van Together.
Dit programma is tolerant, geniet van uw spel.

Bij de BBC serie gaven de oplossingen letters. 'The Decoder' hielp daarvan een woord te vormen.

XOR in Wikipedia.
Enigma schuifpuzzel.
Chroma opvolger!